خدمات شرکت رامسین

طراحی آشپزخانه فست فود

طراحی آشپزخانه فست فود-وب سایت رامسین

فهرست مطالب

گام ابتدایی در راه‌اندازی آشپزخانه‌های صنعتی فست فود طراحی تجهیزات و محیط مدّنظر به منظور پخت است. قطعاً که شما با استناد به این مسئله می‌توانید سهولت آشپزی و بهره‌گیری بهینه از محیط و نیروی انسانی را رقم بزنید. از این جهت صرف زمان برای سازمان‌دهی آن یک موضوع الزامی خواهد بود. ما در این نوشتار از خود هرآنچه که لازم است شما در ارتباط با طراحی چیدمان آشپزخانه تجاری، چگونگی بهینه‌سازی فرآیند کار شما و شش اصل بسیار مهم که لازم است در طراحی آشپزخانه فست فود در نظر بگیرید، بیان خواهیم کرد. اگر که دوست دارید با این موضوع کمی بیشتر و بهتر آشنا شوید، با ما تا پایان این متن همراه شوید.

طراحی آشپزخانه فست فود-وب سایت رامسین

ملاحظات پیش از طراحی آشپزخانه فست فود

پیش از آغاز طراحی آشپزخانه فست فود و رستوران خود، می‌باید در ارتباط با جریان کار و تجهیزات پایه و اصلی آشپزخانه‌تان فکر نمایید. چرا که مفاهیم رستوران‌های گوناگون نیازهای متفاوتی را در دل خود جای خواهند داد. نهایتاً پیش از آغاز برنامه‌ریزی هر طرح آشپزخانه می‌باید تمامی تجهیزات موردنیاز فست فود خود را در نظر بی‌انگارید. تمامی بخش‌های اصلی و این‌که چگونه و به چه شکل غذا از گستره‌ی آشپزخانه شما به بیرون می‌آید!

فرآیند طراحی آشپزخانه صنعتی فست فود دربرگیرنده

  • پلان زون بندی معماری «سردخانه‌ها، انبارها، دلیوری، آشپزخانه‌های سرد و گرم، آماده‌سازی غذا.»
  • پلان تیپ‌بندی و چیدمان ماشین‌آلات سنگین و تجهیزات و لوازم سبک فست فود.
  • پلان مساحت و کد ارتفاعی و دما.
  • نما و برش و نمای اندازه‌گیری‌.
  • نمای گنجایش سردخانه‌ها.

اصول مربوط به طراحی آشپزخانه فست فود

صرف نظر از این موضوع که چگونه خدماتی را در اختیار دارید. چند هدف به منظور راه‌اندازی یک آشپزخانه صنعتی فست فود به چشم می‌خورد! با استناد به سخنان متخصصان خدمات غذایی رسمی، شش مبنا وجود دارد که شما می‌باید در زمان ایجاد یک طرح آشپزخانه صنعتی فست فود دنبال نمایید.

  • استفاده مناسب از محیط آشپزخانه فست فود.
  • سهولت در نظارت و کنترل بر کارکرد کارکنان و پرسنل.
  • انعطاف‌پذیری به همراه قابل تغییر بودن طرح آشپزخانه فست فود.
  • طراحی ساده و شیک برای آشپزخانه صنعتی فست فود در نظر بی‌انگارید‌.
  • گردش مناسب و مطلوب مواد و کارکنان و پرسنل در آشپزخانه صنعتی فست فود.
  • بهینه‌سازی در راستای سهولت و راحتی نظافت و بهداشت در گستره‌ی آشپزخانه فست فود.
چگونه می توان یک چمن سرسبز را حفظ کرد؟

طراحی آشپزخانه فست فود-وب سایت رامسین

استفاده مناسب از محیط آشپزخانه فست فود

در طراحی آشپزخانه فست فود به دقت نیازهای دقیق آشپزخانه خود را وارسی نمایید و تلاش کنید تعداد لوازم بزرگ خود را محدود نمایید. بعضی از لوازم آشپزخانه صنعتی همانند؛ اجاق گاز الزامی می‌باشند و باید آن‌ها وجود داشته باشد. آشپزخانه‌ای که بیش از اندازه کوچک باشد یا به دلیل نبودن فضای کافی حاوی فقدان تجهیزات است، به شدّت از تولید پیش گیری می‌نماید. راه‌اندازی و طراحی آشپزخانه فست فود هزینه‌های بسیاری دارد. هزینه‌ی بالای املاک و مستغلات، لوازم پخت و پز و نیز هزینه‌های مربوط به پرسنل ارزان نمی‌باشد.

سهولت در نظارت و کنترل بر کارکرد کارکنان و پرسنل

به هنگامی که یک آشپز مدیریت یک آشپزخانه فست فود را برعهده خود می‌گیرد. وظایف بسیاری چون آماده نمودن غذاها، طراحی منوی غذا، نظارت بر مقدار کیفیت غذاها، اطمینان خاطر از کارکرد دست لوازم، نظارت بر کارکرد کارکنان آشپزخانه دارد. برای آن‌که شما راحت‌تر بر امور نظارت داشته باشید، می‌توانید آشپزخانه خود را برای نظارت آسان‌تر و بهتر طراحی نمایید. یک عدد آشپزخانه‌ای باز با تعداد دیوار اندک یا حتی بدون وجود دیوار یا پارتیشن منجر به افزایش دید، حرکت راحت‌تر و ارتباطی بهتر خواهد شد. پس سرآشپز شما مدّت زمان اندک‌تری را صرف امورات متفرقه نموده و تمرکز خود را برروی امور دیگر خواهد گذاشت. از این جهت در واقع سهولت نظارت در راستای تأمین امنیت از مقدار اهمیت بسیاری برخوردار است.

انعطاف‌پذیری به همراه قابل تغییر بودن طرح آشپزخانه فست فود

آشپزخانه صنعتی فست فود در واقع یک فضای پویا است، از این جهت لازم است طرح آن از قابلیت تغییر و تحول برخوردار باشد. به عنوان نمونه؛ شما می‌توانید منوی فست فود را برای باری دیگر طراحی و تغییر بدهید. ظروف جدیدی را تهیه و سرآشپز جدیدی را برای آشپزخانه خود استخدام نمایید‌. به هر حال توانایی شکل و شمایل دادن به آشپزخانه شما از اهمیت به سزایی برخوردار است. این نیز امکان دارد به حالت بخش‌های چند منظوره یا تجهیزات متحرک باشد. به خاطر داشته باشید که یک آشپزخانه قابل تغییر سازگار، یک آشپزخانه موفق خواهد بود‌.

انعطاف‌پذیری به همراه قابل تغییر بودن طرح آشپزخانه فست فود-وب سایت رامسین

در طراحی آشپزخانه فست فود امکان دارد بهم ریختگی به وجود آید که منجر به سردرگمی و ضعف بهداشت گردیده و در پایان اثرات منفی بر سرویس‌‌دهی غذا برجای گذارد. به منظور به حداکثر رسانیدن کارایی و کاربرد فضا برای آشپزخانه‌ی خود، طراحی ساده و بی‌آلایش را در نظر بی‌انگارید‌. به عنوان نمونه؛ ناحیه‌ی سرویس دهنده در نزدیکی آشپزخانه فست فود، رفت و آمدها را به واسطه‌ی اتاق غذاخوری محدود می‌نمایند. مازاد بر این‌ها با اتخاذ تجهیزات و لوازم آشپزخانه صنعتی فست فود مناسب و تجهیزات جانبی الزامی، در فضا و سرمایه خود نهایت صرفه جویی را به عمل آورید.

نورپردازی، دکوراسیون شما را متفاوت می کند!

گردش مناسب و مطلوب مواد و کارکنان و پرسنل در آشپزخانه صنعتی فست فود

طراحی آشپزخانه فست فود به خودی خود شلوغ می‌باشد. از این جهت برای بهتر گردیدن روند کار میبایست نظم در آن برقرار گردد. به عبارتی یک آشپزخانه که حول گردش مواد و کارکنان طراحی گردیده باشد، دارای یک طرح منطقی می‌باشد که در آن محیط هیچ کدام از کارکنان و مواد خوراکی با همدیگر تداخل نخواهند داشت. به بیانی دیگر، طراحی آشپزخانه فست فود به گونه‌ای از الگوی دایره‌ای تبعیت می‌کند.

ولی به عنوان نمونه؛ مناطق ذخیره‌سازی یخچال می‌باید در نزدیکی، منطقه دریافت مواد غذایی باشد. حال دفع زباله و شست‌وشوی مواد خوراکی که باید شست‌وشو گردد جدا از تهیه غذا و منطقه پخت‌و‌پز باشد. غذاهای آماده سرو و پذیرایی از یک طرف آشپزخانه به سمت و سوی سالن غذاخوری هدایت می‌شود و غذاهای سالم برای آماده نمودن به سمت آشپزخانه سرازیر می‌شود. پیوستن و تبعیت از این الگو نه تنها آشپزخانه شما را پاکیزه نگه می‌دارد، بلکه یک غذای سالم و خوشمزه را آماده پذیرایی از میهمانان خود می‌کند.

 

بهینه‌سازی در راستای سهولت و راحتی نظافت و بهداشت در گستره‌ی آشپزخانه فست فود

در کنار انجام آشپزی لازم است شما به بهداشت آشپزخانه خود هم توجه کنید. به عبارتی یک آشپزخانه صنعتی می‌باید به منظور سهولت نظافت بهینه‌سازی شده باشد. یک روش فوق‌العاده برای آغاز کاهش تعداد لوازم و تجهیزات یا نصب نمودن قطعات دیواری یا وسیله‌ای در راستای حرکت تجهیزات درون آشپزخانه‌ خواهد بود. یکی دیگر از موارد موجود استفاده از موادی می‌باشد که به آسانی قابل شست و شو هستند. همانند کاشی نمودن قسمت کف، واحد‌های قفسه بندی شده، و… که کار شما را بسیار آسان‌تر خواهد کرد.

با این وجود حائز اهمیت‌تر از تمامی این‌ها کدهای ایمنی و بهداشت مواد غذایی خواهد بود که لازم است در راستای طراحی آشپزخانه فست فود مورد توجه واقع شود. به عنوان نمونه؛ قسمت مربوط به شست‌وشو ظروف و دست‌ها تمیز و مرتب باشد. همین مسائل را می‌توان در ارتباط با قسمت دفع زباله هم در نظر انگاشت.

اهمیت آشپزخانه در دکوراسیون داخلی

بهینه‌سازی در راستای سهولت و راحتی نظافت و بهداشت در گستره‌ی آشپزخانه فست فود-وب سایت رامسین

چرا در طراحی آشپزخانه فست فود انتخاب تجهیزات در اولویت قرار گرفته است!

  • راحتی حرکت پرسنل آشپزخانه فست فود

چنانچه که یک آشپزخانه صنعتی فست فود به درستی طراحی گردیده باشد، این امتیاز ویژه را خواهد داشت که پرسنل می‌توانند بدون هیچ‌گونه برخورد با همدیگر یا دیگر وسیله‌های موجود، به آسانی کار آشپزی خود را به انجام برسانند. شفاف خواهد بود که این موضوع، منجر به افزایش سرعت روند کار در آشپزخانه، نهایتاً افزایش راندمان کاری و در پایان، کاهش ساعت انتظار مشتریان به منظور دریافت سفارشات خود بشود.

  • بهره‌وری انرژی در طراحی آشپزخانه فست فود

توجه و تمرکز برروی بهره‌وری انرژی منجر به صرفه جویی در هزینه‌ها و پول جانبی آشپزخانه چون؛ هزینه آب، برق، گاز خواهد شد. در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی میبایست یخچال‌ها و دیگر تجهیزات آشپزخانه فست فود حدالامکان از همدیگر فاصله داشته باشد. علاوه بر تمامی این‌ها در راستای به حداکثر رساندن بهره‌وری انرژی تجهیزات و لوازم پخت و پز در نزدیک‌ترین محل ممکن به خود نصب گردیده در محیط آشپزخانه واقع شوند.

  • ارگونومی آشپزخانه فست فود

هدف اصلی در پایان به سمت و سوی ارگونومی آشپزخانه فست فود رهسپار می‌شود. آن نیز سعی دارد تمامی دستگاه‌ها، محیط کار و کسب‌وکارها را با استناد به توانایی‌های جسمی و فکری محدودیت‌ها و چهارچوب‌ها و علاقه آدمی طراحی نماید. با استناد به حجم بالای کار در محیط آشپزخانه فست فود توجه به ارگونومی در طراحی آشپزخانه فست فود می‌تواند از مقدار اهمیت بسیاری برخوردار باشد. به گونه‌ای که خستگی را از بدن کارکنان و پرسنل به دور کرده و بازدهی آن‌ها را به خوبی افزایش دهد.

و در پایان ما امیدواریم که شما توانسته باشید با مقدار اهمیت طراحی آشپزخانه فست فود آشنا شوید و اطلاعات موردنظر خود را به دست آورید. بهتر است خاطر نشان شویم که شما دوستان عزیز می‌توانید در صورت وجود سؤالات بیشتر در این زمینه با کارشناسان ما در رامسین تماس حاصل فرمایید. ما سعی می‌کنیم بهترین پاسخ‌گو به تمامی پرسش‌های شما در این زمینه باشیم. شما می‌توانید طراحی آشپزخانه فست فود خود را به ما واگذار کنید. قطعاً که به بهترین نتایج دست خواهید یافت.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *