خدمات شرکت رامسین

آشپزخانه سرد و گرم

فهرست مطالب

آشپزخانه یکی از بخش‌های مهم در هر خانه‌ای است و باید توجه زیادی به دکوراسیون و دیزاین آن داشت. به طور کل این محل از دو بخش سرد و گرم تشکیل شده است. آشپزخانه سرد با نام آشپزخانه تمیز و آشپزخاته گرم با نام آشپزخانه کثیف شناخته می‌شود و هر دو محیطی متمایز از هم هستند که در هر خانه‌ای باید وجود داشته باشند. کاربرد هر کدام متفاوت است هر یک عملکردهای متفاوتی را دارند. در ادامه در مورد آشپزخانه سرد و گرم بیشتر صحبت خواهیم کرد.

شرکت معماری و دکوراسیون رامسین با بیش از ۲۰ سال تجربه و با استفاده از دانش به روز متخصصان خود اماده ارائه خدمات ایده‌پردازی، طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل و محل کار شما است.

تلفن : ۰۲۱۲۶۱۳۱۱۹۲

موبایل : ۰۹۱۲۳۹۸۷۰۲۱ – ۰۹۱۲۶۱۰۸۳۲۹

آدرس شعبه ۱ : فرمانیه خیابان آقایی

آدرس شعبه ۲ : سعادت آباد خیابان سپهر

 

آشپزخانه گرم یا آشپزخانه کثیف چیست؟

مطمئنا شما نیز در خانه‌های قدیمی با آشپزخانه سرد و گرم آشنا هستید، آشپزخانه مطبخ دار یا گرم محیطی است که در آنجا مواد غذایی بودار را می‌پزند و اصولا در قسمتی از حیاط و محیط باز وجود دارد. در حال حاضر نیز به دلیل آپارتمان نشینی و مدرن شدن محیط خانه‌ها، آشپزخانه‌های گرم به شکلی دیگر ایجاد می‌شوند و در کنار آشپرخانه‌های سرد وجود دارند. آشپزخانه‌های گرم، محیطی متمایز با امکانات کامل هستند که در آنجا پخت و پز بودار و سرخ کردنی آماده می‌شود. این محیط مجهز به اجاق گاز است و سینک دو لنگه در آنجا وجود دارد تا به آسانی امکان پخت غذا فراهم باشد و به راحتی بتوان ظروف غذا را شستشو داد. با وجود این محیط در بخش‌های دیگر آشپزخانه بی‌نظمی و کثیفی ایجاد نخواهد شد و دود و بو نیز در محیط پخش نمی‌شود، محیط آشپزخانه سرد همیشه تمیز بوده و دکوراسیون داخلی آن نیز شیک‌تر خواهد بود.

آشپزخانه-گرم-یا-آشپزخانه-کثیف آشپزخانه سرد و گرم

آشپزخانه سرد یا تمیز چیست؟

آشپزخانه سرد یا تمیز، محیطی است که در آن فرایند پخت و پز صورت نمی‌گیرد و اکثرا به عنوان دکوراتیو به کار می‌رود. البته نمی‌توان گفت این محل بدون وسایل و لوازم است، ولی نوع لوازم استفاده شده در آن، نسبت به آشپزخانه گرم فرق دارند. اصولا در آشپزخانه‌های سرد، سینک توکار و ظریف و اجاق گاز برقی وجود دارد. اجاق گاز این محل جهت گرم کردن غذا و تهیه چای به کار می‌رود و با سینک نیز ظروف محدودی را شستشو می‌دهند. اکثرا در این محل غذا سرو می‌شود و همیشه این محل تمیز و بدون بو و دود است تا به عنوان قسمتی از فضای خانه که در معرض دید است همیشه تمیز و مرتب باشد. همیشه باید توجه کرد که این دو آشپزخانه به تنهایی به کار نمی‌روند و وجود هر دو ضروری است. اصولا یخچال در این محل در جایی قرار می‌گیرد که آشپزخانه سرد و گرم به آن دسترسی داشته باشند. همچنین در آشپزخانه گرم باید سیستم تهویه قوی وجود داشته باشد تا اگر پنجره‌ای در آنجا وجود نداشت، دود و بو در محیط پخش نشوند و خارج شوند.

آشپزخانه-سرد-یا-آشپزخانه-تمیز آشپزخانه سرد و گرم

نکات مهم در طراحی آشپزخانه گرم

در آشپزخانه کثیف یا مطبخ دار فرایند پخت و پز و شستشو صورت می‌گیرد، بنابراین این محل کثیف و نامرتب می‌شود. در طراحی و بازسازی دکوراسیون داخلی این محیط به نکات زیر توجه کنید:

  • در طراحی و انتخاب وسایل آن باید به شستشو راحت، جنس، تمیز کردن راحت و غیره دقت کرد.
  • طراحی آشپزخانه گرم و اندازه آن باید بر حسب نیاز شما انجام شود، مثلا اگر زیاد پخت و پز می‌کنید، بهتر است فضای این محل را بزرگ در نظر بگیرید.
  • در صورتی که مطبخ دار کوچک است، بهتر است ماشین لباسشویی و ظرفشویی خود را در آشپزخانه سرد بگذارید.
  • سینک و اجاق گاز در کنار فر از لوازم لازم و مهم هستند که باید در آشپزخانه گرم در دسترس باشند.
  • بین کابینت این دو آشپزخانه باید هماهنگی وجود داشته باشد
  • در صورتی که وسایل آشپزخانه سرد از متریال‌های گران قیمت انتخاب شده اند، لازم نیست متریال آشپزخانه گرم را نیز گران انتخاب کنید.
  • آشپزخانه سرد و گرم را می‌توانید در کنار هم قرار دهید تا دسترسی به آن‌ها راحت باشد.

طراحی-آشپزخانه آشپزخانه سرد و گرم

ابعاد مورد نیاز آشپزخانه گرم چقدر است؟

آشپزخانه مطبخ دار یا گرم اصولا در خانه‌های بزرگ وجود دارد، ولی در صورتی که دارای خانه کوچکی هستید، با یک نقشه مهندسی و طراحی درست می‌توان این آشپزخانه را در این خانه اجرا کرد. اصولا فضای ۱۵ متری برای کل آشپزخانه کافی است و برای مطبخ دار نیاز به فضای ۶ متری است.

ابعاد-آشپزخانه آشپزخانه سرد و گرم

مزیت‌های آشپزخانه گرم

استفاده از آشپزخانه کثیف یا مطبخ دار مزایای زیادی دارد که عبارتند از:

  • آشپزخانه سرد و گرم به گونه‌ای جدای از هم طراحی می‌شوند تا دود و بوی روغن در فضای ساختمان پخش نشود.
  • با وجود آن لازم نیست در حضور مهمانان آشپزی کرد، بلکه این آشپزخانه اکثرا در جایی ساخته می‌شود که در معرض دید نباشد.
  • به دلیل اینکه این محل در معرض دید نیست، به هم ریختگی و کثیفی آن نیز دیده نخواهد شد.

آشپزخانه-کثیف آشپزخانه سرد و گرم

انواع مدل‌های آشپزخانه گرم

آشپزخانه گرم را در مدل‌های متنوع و متناسب با سبک‌های دکوراسیون داخلی می‌توان طراحی کرد که در ادامه هر یک از این مدل‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • آشپزخانه گرم همراه با درب شیشه ای: از درب‌های شیشه‌ای می‌توان در دکوراسیون آشپزخانه گرم بهره برد، به این صورت که این درب‌ها آشپزخانه گرم و سرد را از هم جدا می‌کنند. با وجود آن دیگر بو و دود غذای سرخ شده وارد بخش‌های دیگر نخواهد شد.

آشپزخانه-کثیف-با-درب-شیشه-ای آشپزخانه سرد و گرم

  • طراحی آشپزخانه گرم در کنار آشپزخانه سرد: بعد از قرار دادن آشپزخانه گرم در کنار آشپزخانه سرد، می‌توانید با درب یا قفسه یا کابینت سرتاسری همرنگ با کابینت، این دو محل را از هم جدا کنید.

آشپزخانه-گرم-در-کنار-آشپزخانه-سرد آشپزخانه سرد و گرم

  • آشپزخانه گرم با سقف شیشه ای: می‌توانید آشپزخانه سرد و گرم را جدای از هم طراحی کنید و سقف مطبخ دار را شیشه‌ای در نظر بگیرید. در سقف این محل نیز می‌توانید درب یا پنجره‌هایی قرار دهید تا در حین آشپزی آن را باز بگذارید تا دود و بو خارج شوند.

آشپزخانه-گرم-باسقف-شیشه-ای آشپزخانه سرد و گرم

  • طراحی آشپزخانه سرد گرم به شکل مخفی: اگر آشپزخانه گرم را به صورت مخفی طراحی کنید، در معرض دید نخواهد بود، بنابراین در حین آشپزی توسط میهمانان دیده نخواهید شد.
  • قرار گرفتن آشپزخانه گرم در امتداد آشپزخانه سرد: برخی مواقع آشپزخانه گرم در انتهای آشپزخانه سرد طراحی می‌شود تا دسترسی به هر دو محل راحت باشد.
  • استفاده از آشپزخانه مطبخ دار به عنوان انباری: از آشپزخانه گرم می‌توان به عنوان انباری مواد غذایی استفاده کرد، در این صورت از شلوغ شدن آشپزخانه سرد جلوگیری خواهد شد.

آشپزخانه-مخفی آشپزخانه سرد و گرم

سخن پایانی

در گذشته آشپزخانه کثیف یا مطبخ دار در محلی جداگانه و در بیرون از فضای داخلی منزل طراحی می‌شد، ولی امروزه هر دو را در داخل از منزل طراحی می‌کنند، ولی آشپزخانه گرم را در محلی قرار می‌دهند که دارای پنجره و سیستم تهویه قوی باشد. با وجود آشپزخانه گرم، دود و بوی غذا در ساختمان پخش نمی‌شود و آشپزخانه سرد تمیز و منظم خواهد بود. آشپزخانه سرد و گرم را می‌توان در کنار هم قرار داد و با درب یا جدا کننده آن‌ها را از هم جدا کرد یا آشپزخانه گرم را در پشت آشپزخانه سرد طراحی کرد یا آن‌ها را جدا از هم قرار داد.

مطالب مشابه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا