خدمات شرکت رامسین

کابینت هایگلاس بهتره یا ام دی اف؟

کابینت هایگلاس بهتره یا ام دی اف مزایا معایب

فهرست مطالب

تفاوت قیمت کابینت های گلاس با ام دی اف

تفاوت قیمت بین کابینت‌های گلاس و ام دی اف از جمله عوامل مهمی است که در انتخاب میان آن‌ها تأثیرگذار است. کابینت‌های گلاس به خاطر ظاهری شیک و مدرن که دارند، معمولاً قیمت بالاتری نسبت به کابینت‌های ام دی اف دارند.

کابینت‌های گلاس اغلب از مواد با کیفیت بالا ساخته می‌شوند و فرآیند تولید پیچیده‌تری نیاز دارند. همچنین، نگهداری و تمیزکاری آن‌ها نیز ممکن است کمی دشوارتر باشد. همین عوامل می‌توانند به افزایش قیمت این نوع کابینت‌ها منجر شوند.

از طرف دیگر، کابینت‌های ام دی اف با استفاده از پوسته‌های چوبی که با لایه‌ای از فیبر چوب روکش شده‌اند، ساخته می‌شوند. این کابینت‌ها قیمتی مقرون به صرفه‌تر نسبت به گلاس دارند. ضمن اینکه نگهداری و تمیزکاری آن‌ها آسان‌تر است.

علاوه بر این، قیمت کابینت‌های گلاس و ام دی اف تحت تأثیر عوامل دیگری مانند اندازه، طرح و مدل‌بندی، کیفیت مواد استفاده شده و نوع متریال‌های داخلی مثل روکش‌ها و لوله‌کشی‌ها قرار می‌گیرد. بنابراین، هنگام انتخاب بین کابینت‌های گلاس و ام دی اف، علاوه بر ظاهر و سبک مورد نظر، لازم است بودجه خود را در نظر بگیرید و تصمیم‌گیری منطقی انجام دهید.

انواع ام دی اف هایگلاس

ام دی اف های گلاس یکی از انواع متداول کابینت‌های گلاس است. ام دی اف های گلاس به خاطر ظاهری براق و لمینیت شده، جذابیت زیادی دارند. این نوع کابینت‌ها از تخته فیبر با روکش PVC یا روکش آکریلیک ساخته می‌شوند که به آن‌ها لمسی صاف و براق می‌دهد.

مزیت اصلی ام دی اف های گلاس، ضدخش بودن و مقاومت بالا در برابر رطوبت است. همچنین، آن‌ها به راحتی قابل تمیزکاری هستند و درخشندگی طولانی مدت خود را حفظ می‌کنند. ام دی اف های گلاس در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی در دسترس هستند، بنابراین به راحتی با دکوراسیون داخلی متفاوتی سازگار می‌شوند.

موارد قابل توجه در انتخاب ام دی اف های گلاس شامل کیفیت روکش، ضخامت تخته فیبر، پایه و قابلیت تنظیم درب‌ها هستند. در نهایت، هزینه ام دی اف های گلاس نسبت به عوامل مذکور و سایر نیازها متغیر است و بسته به این عوامل ممکن است متفاوت باشد.

بررسی مزایا و معایب کابینت هیگلاس و ام دی اف

کابینت هایگلاس بهتر است یا کابینت ام دی اف؟ قیمت کابینت هایگلاس و ام دی اف چقدر است؟ مزایا و معایب کابینت ام دی اف و هایگلاس چیست؟ در این مقاله از رامسین سعی کرده‌ایم پاسخ روشنی به سؤالات بالا بدهیم. کابینت ام دی اف و هایگلاس دو نمونه از رایج‌ترین کابینت‌های مورداستفاده در ساختمان هستند.
اما این سؤال همیشه وجود دارد که کدام‌یک بهتر است؟ برای آشپزخانه خود از کابینت mdf استفاده کنیم یا هایگلاس؟
در ادامه یک مقایسه کلی بین این دو مدل کابینت انجام داده‌ایم و از جهات مختلف آنها را بررسی کرده‌ایم و درنتیجه به یک جمع‌بندی می‌رسم.
پس با ما همراه باشید.

طرح های محبوب دکوراسیون اتاق دخترونه کوچک؛

مزایا و معایب کابینت‌های هایگلاس و ام دی اف

کابینت های mdf قیمت مناسب‌تر و موارد استفاده بیشتری نسبت به هایگلاس دارند.

درحالی‌که کابینت هایگلاس امروزی‌تر است و زیبایی بیشتری دارد. کابینت هایگلاس به دلیل مدرن‌تر بودن، زیبایی، مقاومت و دوام از کابینت‌های ام دی اف گران‌تر است.
کابینت‌های های گلاس لکه پذیری و خش‌پذیری بیشتری نسبت به کابینت‌های ام دی اف دارند که در هنگام انتخاب باید به این نکته توجه شود.

در جدول زیر چند مورد از ویژگی های کابینت‌های mdf و هایگلاس را بررسی کرده‌ایم

کابینت هایگلاس بهتره یا ام دی اف؟ بررسی مزایا و معایب هرکدام جدول مزایا و معایب
 

حالا که با برخی از ویژگی‌های و تفاوت‌های کابینت‌های هایگلاس و ام دی اف  آشنا شدیم نمونه اجراشده این کابینت‌ها را مشاهده می‌کنیم.

دو نمونه کابینت اجرا شده ام دی اف و هایگلاس

ام دی اف چیست؟

mdf مخفف واژه Medium density fiberboard نوعی تخته فیبری است که آن را با استفاده از متریال های مختلف روکش می‌کنند.
مغزی این ورق‌های فیبری از جنس mdf خام و روکش ملامینه می‌باشد که این روکش آن را در برابر رطوبت مقاوم می‌کند. mdf مخفف واژه Medium density fiberboard نوعی تخته فیبری است که آن را با استفاده از متریال های مختلف روکش می‌کنند.
مغزی این ورق‌های فیبری از جنس mdf خام و روکش ملامینه می‌باشد که این روکش آن را در برابر رطوبت مقاوم می‌کند. ورق‌های ام دی اف در دو نوع سبک و سنگین تولید می‌شود.
توصیه ما برای استفاده در آشپزخانه‌های معمولی استفاده از ام دی اف سبک است. مزیت ام دی اف سبک نسبت به سنگین‌وزن کمتر و قیمت ارزان‌تر آن می‌باشد.
ام دی اف های سنگین بیشتر برای ساخت قفسه‌های صنعتی و تحمل وزن‌های سنگین مورداستفاده قرار می‌گیرد.
از دیگر کاربردهای ام دی اف سبک می‌توان به عایق صدا و ساخت سازه‌ها و غرفه‌های نمایشگاهی اشاره کرد.

کابینت هایگلاس بهتره یا ام دی اف مزایا و معایب

مشخصات یک ورق ام دی اف خوب

یک ام دی اف خوب باید مقاومت بالایی در برابر رطوبت داشته باشد و بعد از جذب رطوبت حداقل تورم را داشته باشد. همچنین باید دارای انسجام و دوام بالا باشد تا به راحتی نشکند. قابلیت ماشین کاری داشته باشد و در هنگام برش لب پر نشود.
ام دی اف و پوشش آن نباید آسیب‌دیدگی داشته بباشد. همچنین موج و پیچیدگی نداشته باشد و ضخامت آن یکسان باشد.

کابینت هایگلاس بهتره یا ام دی اف دکوراسیون منزل

مزایای کابینت ام دی اف و ورق MDF

۱- قیمت کابینت ام دی اف نسبت به چوب و استیل مناسب است

ساخت تخت کم جا،سرویس خواب

۲- وزن ، ضخامت و سایز قابل تولید

۳- قابلیت ابزار خوری، ماشین‌کاری و سمباده زنی

۴- سطح صاف و متراکم و مقاومت به فشرده شدن

۵- قابلیت شکل‌پذیری و لبه‌های صاف

۶- قابلیت انجام روسازی‌های مختلف مثل روکش‌های چوبی و…

۷- زیبایی

۸- قابلیت تمیز شدن بسیار راحت

کابینت هایگلاس بهتره یا ام دی اف دکوراسیون داخلی

معایب کابینت ام دی اف و ورق MDF

۱-در صورت خراشیدن رویه به علت نفوذ آب، به سرعت خراب می‌شود.

۲-حساسیت به گرما و حرارت در بعضی مدل ها.

۳-ورق های MDF بافت نرمی دارند که سهولت ابزار زدن آنها هم به همین دلیل است. ولی همین مسأله باعث شده که مثلاً پیچ‌ها با چند بار باز و بسته شدن هرز بشوند. برای جلوگیری از این مسأله باید به صورت متناوب جای آنهارا تغییر داد.

۴-به دلیل وجود فرمالدئید برای سلامتی خطرناک هستند. البته فرمالدئید به اندازه‌ای نیست که باعت نگرانی زیاد شود اما بخار شدن فرمالدئید می‌تواند هوای خانه رو آلوده کنه و به‌ خصوص برای کودکان نیز مضره است.

کابینت‌های ام دی اف همان‌طور که گفته شد به خاطر پوشش ملامینه در برابر رطوبت مقاوم هستند. در صورت آسیب دیدن این پوشش و نفوذ آب به آن متورم شده و آسیب می‌بیند.
همچنین محل برش لبه‌های ام دی اف با نوار پوشانده می‌شود که امکان نفوذ رطوبت از این محل نیز وجود دارد. مهم‌ترین و چالش زا ترین بخش کابینت MDF در جذب رطوبت، بخش‌های اطراف سینکِ ظرف‌شویی هاست.

کابینت هایگلاس بهتره یا ام دی اف دکوراسیون خانه

کابینت آشپزخانه هایگلاس high gloss

بدنه این کابینت‌ها از جنس هایگلاس می‌باشد.
ظاهر براق، شفاف و شیشه‌ای شکل آن‌ها خانم‌های خوش‌سلیقه را طرفدار خودکرده است. قیمت این نوع کابینت‌ها مناسب است. (از کابینت‌های ام دی اف گران‌تر است)
نام‌گذاری کلمه‌های گلاس high gloss برخلاف تصور رایج ربطی به شیشه gloss ندارد.
های گلاس متریالی شبیه به ام دی اف دارد که پوشش بیرونی آن از جنس پلکسی گلاسه می‌باشد.
درام دی اف معمولی پوشش از جنس ملامیته است. معمولاً یک طرف ورق‌های هایگلاس با لایه شفاف پوشش داده می‌شود و در سمت دیگران لایه معمولی قرار می‌گیرد.
ورق‌های های گلاس از سمتی که لایه پلاستیکی دارند ضد آب هستند. بهتر است برای دوام بیشتر لایه پشتی انها روکش ملامینه شده باشد.

کابینت هایگلاس بهتره یا ام دی اف دکوراسیون لوکس

مزایای کابینت‌های هایگلاس

۱- زیبایی و درخشش خاص لایه ی بیرونی های گلاس

۲- تنوع در طرح و رنگ لایه ی بیرونی های گلاس

۳- قیمت نسبتاً اقتصادی (کمی گران‌تر از ام دی اف)

کابینت هایگلاس بهتره یا ام دی اف دکوراسیون لاکچری

مشکلات و معایب کابینت های گلاس

۱- امکان آسیب دیدن از رطوبت

مغزی ورق های گلاس از جنس ام دی اف است. این یعنی اشکالات مربوط به رطوبت که در معایب کابینت ام دی اف گفته شد، در کابینت هایگلاس هم کم و بیش صدق می‌کند (البته کمی کمتر).

استفاده از رنگ های پرمایه در دکوراسیون

۲- تیزی لبه‌ها

در طرح های حجمی و کنج‌ها و گوشه‌هایی که قطعات برش خورده های گلاس به هم متصل می‌شوند، تیزی قابل ملاحظه‌ای به وجود می آید که می‌تواند آسیب‌زننده باشد.

البته این اشکال در کابینت‌های MDF هم به چشم می‌خورد که قابل رفع است. اما به خاطر نوع متریال های گلاس، میزان تیزی در این نوع بیشتراست و نمی تونیم این محل رو سنباده بزنیم چون به نمای های گلاس ضربه میزند.

۳- لک پذیری

هایگلاس در اثر تماس باهر عامل لک کننده مثل دست گذاشتن روی کابینت، لک رو به دلیل سطح براقش به خوبی نشون میدهد که این می‌تواند برای مصرف کننده به خصوص خانم‌ها یک مقدار دردسر ساز باشد.

۴- خش پذیری

تماس مداوم جسم های سخت یا حتی نیمه سخت با های گلاس می‌تواند روی لایه ی بیرونی آن اثر بگذارد و باعث ایجاد لک و خش بشود. البته در اینجا کیفیت جنس متریال های گلاس و لایه ی بیرونی که روی ورق استفاده می‌شود اهمیت زیادی دارد.

هر چه جنس ورق «های گلاس» مرغوب‌تر، کیفیت و عمر مفید آن بیشتر اشت.

۵- ورق یک طرفه

همونطوری که گفتیم، ورق‌ «های گلاس» معمولاً یک طرفه هستند (یعنی فقط از یک سمت لایه پلکسی گلاس ) و برای جاهایی که باید هر دو طرف کار ظاهر شکیل و زیبایی داشته باشند، باید از دو ورق استفاده کنید. این عمل (دوبل کردن قطعه) هزینه‌ و ضخامت کار را زیاد می‌کند.

کابینت هایگلاس بهتره یا ام دی اف دکوراسیون

نتیجه گیری

درنهایت باید بگوییم کیفیت تولید ورق هاب های گلاس کاملاً بستگی به کیفیت متریال خام و تکنولوژی و دقت در ساخت آن دارد.
درواقع نمی‌توان گفت ورق‌های خارجی بهتر است یا ایرانی. پیش نهاد می‌کنیم ورق‌های ساده از برندهای معتبر و مطمئن انتخاب و تهیه شود.
چون در ورق‌های ساده عیب هایگلاس بیشتر به چشم می‌خورد.
بهتر است برای کنترل کیفیت ورق‌های هایگلاس از نور چراغ‌قوه استفاده شود و درصورتی‌که ورق فاقد موج و انحنا بود خریداری شود. در پایان بستگی به کاربردی که از کابینت انتظار دارید میتواند هریک از این متریال ها برای شما مناسب باشد و بهترین انتخاب شما باشد.

پس مهم است که بدانیند در طراحی و مدل کابینت چه چیزی برایتان مهم است و بعد باتوجه به این مساله و دانستن مزایا و معایب هرکدوم از این مدل ها و مقایسه‌ای واقعی بین آنها، انتخاب خودرا انجام دهید.

۲ Responses

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *