خدمات شرکت رامسین

استانداردها و ضوابط در طراحی ویلا

استانداردها و ضوابط در طراحی ویلا

فهرست مطالب

اصول طراحی ویلا مواردی مانند دکوراسیون داخلی و معماری نمای بیرونی سازه را در بر می‌گیرد. رعایت استانداردها و ضوابط در طراحی ویلا موجب می‌شود که نتیجه نهایی بسیار شگفت‌انگیز و لوکس گردد. در این مقاله سعی کرده‌ایم که اساسی‌ترین و مهم‌ترین اصول در طراحی ویلا را مورد بحث قرار دهیم، لذا از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

مهم‌ترین مولفه‌ها در معماری ویلا

برای طراحی ویلا نخست باید اقلیم منطقه مورد بررسی قرار گیرد و پس از انجام عکس‌برداری‌های لازم و برآورد هزینه‌ها، اقدام به ساخت سازه گردد. به طور کلی ویلاهایی که قرار است در مناطق گرم احداث شوند، از جهت اقتصادی به صرفه هستند و از نظر طراحی و اجرا نیز ساده‌تر می باشند.

مهم‌ترین نکاتی که در معماری ویلا باید به آن توجه کرد عبارتند از:

  • زاویه تابش نور خورشید
  • شرایط آب و هوایی منطقه
  • نوع بافت ویلاهای اطراف
  • شدت وزش باد و همچنین جهت آن
  • مقررات شهرداری
  • افرادی که بعدا قرار است از ویلا استفاده کنند

مهم‌ترین مولفه‌ها در معماری ویلا

استانداردهای ضروری در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا

اصولا افراد به منظور گذراندن تعطیلات و لذت بردن از اوقات فراغت خود اقدام به خریداری یا ساخت ویلا می‌کنند؛ از این رو کیفیت فضای داخلی ویلا بر آرامش شخص و رهایی او از فشارهای زندگی روزمره تاثیر غیر قابل انکاری دارد. در این مقاله سعی می‌کنیم که استانداردها و ضوابط در طراحی ویلا را در هریک از بخش‌های سازه بررسی کنیم.

طراحی فضای داخلی بهتر است طوری باشد که ارتفاع سقف‌ زیاد و نورپردازی مناسب باشد، توجه به این دو نکته می‌تواند جلوه زیبایی به فضای داخلی ببخشد. علاوه بر آن دیوارها نیز باید به شکلی هنرمندانه طراحی گردد، تا زیبایی دکوراسیون داخلی را دو چندان نماید.

گالری تصاویر ویلای کلار آباد

یکی از استانداردها و ضوابط در طراحی ویلا توجه به این مسئله است که سقف ویلاهای دوبلکس باید در مقایسه با ویلاهای معمولی بلندتری در نظر گرفته شود و قسمت‌های عمومی ساختمان به‌خوبی از فضاهای خصوصی تفکیک گردد. به کار بردن نورپردازی‌های مدرن و استفاده از کاغذ دیواری‌هایی با طرح‌های جدید و زیبا باعث نشاط و سرزندگی ساکنان ویلا می‌شود.

استانداردهای ضروری در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا

استانداردهای طراحی درب ورودی و راهرو در ویلا

اولین فضایی که افراد هنگام ورود به ویلا با آن روبرو می‌شوند، درب ورودی ویلا و راهرو می‌باشد، به همین دلیل طراحی اصولی این قسمت‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. بخش ورودی ویلا باید فضای درونی را از فضای عمومی تفکیک کند، در عین حال باید امکان دسترسی به تمام نقاط ویلا مانند پذیرایی، آشپزخانه و غیره را فراهم کند. این قسمت باید طوری طراحی شود که ضمن زیبا بودن، بتواند از ورود گرما، سرما و آلودگی به درون ساختمان جلوگیری کند.

 

اصول طراحی عرصه ویلا

یکی دیگر از استانداردها و ضوابط در طراحی ویلا، توجه به طراحی اصولی عرصه می‌باشد. ویلا باید از انواع عرصه خصوصی مثل اتاق خواب، عرصه خانوادگی مانند نشیمن، عرصه فضای باز همچون باربیکیو، عرصه پذیرایی نظیر نهارخوری وعرصه خدماتی مثل پارکینگ و انبار برخوردار باشد.

عرصه خانوادگی در ویلاهای معمولی شامل بخش نشیمن و آشپزخانه است، اما در ویلاهایی با متراژ بزرگ‌تر، قسمت صبحــانه‌خوری هم در طراحی ساختمان در نظر گرفته می‌شود. عرصه خانوادگی باید طوری طراحی شود که آفتاب‌گیر باشد و به طرف حیاط و بالکن قرار گیرد.

عرصه خصوصی یکی از مهم‌ترین بخش‌های ویلا است که بایــد در مناسب‌ترین موقعیت مکان یابی گردد . اتاق خواب از جمله عرصه‌های خصوصی می‌باشد که شامل اتاق خواب والدین، بچه‌ها و میهمانان است. از جمله استانداردها و ضوابط در طراحی ویلا این است که این بخش‌ها باید نزدیک فضـــــــای خانوادگی قرار بگیرند و در عین حال از سر و صدا دور باشند، همچنین دسترسی این بخش‌ها به سرویس بهداشتی و حمام آسان باشد.

چگونه یک اتاق خواب لوکس داشته باشیم؟

طراحی ویلا باید طوری باشد که آشپزخانه به سهولت به فضــــاهایی مانند گاراژ و بالکن دسترسی داشته باشد و از نور کافی بهره‌ ببرد. در ویلاهای بزرگ آشپزخانه باید در جایی قرار گیرد که از داخل آشپزخانه به‌راحتی نشیمن دیده شود، اما در ساختمان‌هایی با مساحت کمتر، بهتر است که یک فضا برای پذیرایی و نشیمن در نظر گرفته شود.

اصول طراحی عرصه ویلا

طراحی مناسب سالن غذاخوری نیز یکی دیگر از استانداردها و ضوابط در طراحی ویلا است. فضای سالن  ناهار خوری باید با تم نشیمن هماهنگی لازم را داشته باشد، البته برای تفکیک آن از بخش نشیمن بهتر است که از متریالی متفاوت استفاده گردد.

نشیمن ویلا بیشتر از سایر قسمت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، پس طراحی آن اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. نشمین باید طوری طراحی شود که از بخش پذیرایی ویلا مجزا باشد، تا حالت خصوصی خود را حفظ نماید. این بخش بهتر است که به بالکن و حیاط ویلا دسترسی داشته باشد و رو به آفتاب قرار گیرد. ساکنین ویلا بیشتر زمان خود را در نشیمن سپری می‌کنند، به همین دلیل این بخش باید با آشپزخانـــه , سالن غذاخـــوری و همچنین بالکن ویلا مرتبط بوده و چشم انداز زیبایی را دارا باشد.

یکی دیگر از استانداردها و ضوابط در طراحی ویلا، این است که باید به محل قرار گیری پارکینگ نیز توجه ویژه‌ای شود. مکان پارکینگ باید با توجه به مساحت سازه و میزان شیب زمین مشخص شود. از آنجا که میزان فضایی که برای پارک کردن یک اتومبیل مورد نیاز است، چیزی حدود ۲۵ متر مربع می‌باشد، بهتر است که ابعاد پارکینگ بالاتر از این مقدار در نظر گرفته شود. پارکینگ بستگی به نوع طراحی ویلا می‌تواند، از ساختمان جدا باشد و یا به آن بچسبد.

دکوراسیون داخلی سبک کلاسیک

قرارگیری اصولی عناصری مانند، استخر، آلاچیق، باربیکیو و غیره هم از جمله استانداردها و ضوابط در طراحی ویلا می‌باشد که در زیبا به نظر رسیدن چشم انداز ساختمان بسیار موثر است. باغچه‌های سرسبز و گل‌های رنگارنگ در حیاط و بالکن ویلا، در جذابیت ساختمان و شادابی اهالی آن تاثیر غیر قابل انکاری دارد.

سخن پایانی

مجموعه رامسین با بهره‌گیری از مجرب‌ترین کارشناسان در حوزه طراحی و معماری انواع ویلا فعالیت دارد. این مجموعه مفتخر است که با طراحی ویلا در سبک‌های مدرن، کلاسیک و رومی در نقاط مختلف کشور توانسته گامی بزرگ در جهت خدمت به مردم ایران بردارد. برای سفارش طراحی ویلای خود می‌توانید با کارشناسان وب‌سایت ما در ارتباط باشید.

سخن پایانی

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *