خدمات شرکت رامسین

استفاده از گرین وال در دکوراسیون داخلی

گرین وال

فهرست مطالب

گرین وال (green wall) یا همان دیوار سبز چیست؟ در این مقاله از رامسین به استفاده از گرین وال (green wall) در طراحی دکوراسیون داخلی پرداخته ایم. استفاده از گیاهان سبز همیشه در طول تاریخ موردعلاقه عموم و هم‌چنین معماران بوده است و از آن حتماً در طراحی‌های خود استفاده می‌کردند و هنوز هم در خانه‌ها و محیط کار عموم مردم از گیاهان برای جان بخشیدن به محیط خود استفاده می‌کنند. پس نمی‌توانیم بگوییم دیوار سبز یک ایده تازه است اما ازنظر کاربردی و ویژگی‌هایی که دارد می‌توانیم از آن به‌عنوان یک ایده نو نام ببریم

دیوار سبز یا گرین وال پروژه ظفر
دیوار سبز یا گرین وال پروژه ظفر

دیوار سبز یا گرین وال چیست؟

گرین وال یک سازه به‌صورت ایستاده است که پوشیده از گیاهان سبز هست که به آن‌ها باغ عمودی و یا دیوار زنده نیز گفته می‌شود. از این دیوارها در اندازه‌های مختلف در طراحی دکوراسیون داخلی و بیرونی ساختمان و طراحی ویلا  استفاده می‌شود.
درواقع می‌توان گفت گیاهان این دیوار سبز به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که بدون هیچ محدودیتی و حتی به‌دوراز نور به‌صورت طبیعی امکان رشد برایشان وجود دارد.
و به دلیل تنوع زیادی که امروزه در طراحی‌ها وجود دارد باعث شده ما با توجه به سلیقه خود سازه‌های مختلفی را در شکل و طراحی‌های متفاوت داشته باشیم

از جمله فواید گرین وال Green Wall می توان به کاهش آلودگی هوا و آلاینده ها، کاهش گاز گلخانه ای، کاهش دمای پیرامون و کاهش مصرف انرژی اشاره نمود.

انواع دیوار سبز

 دیوار سبز با پوشش نرم

در این نوع پوشش گیاهان دربسته‌های خاک که به‌صورت خاک درون طاقچه یا خاک درون کیف قرار دارد می‌باشند.

که اگر از این پوشش استفاده می‌کنیم باید در مکان‌های خارجی یک‌بار در سال و در مکان‌های داخلی دو بار در سال خاک آن تعویض شود.

 چون خاک این سیستم نرم است بهتر در ارتفاع بیشتر از ۲.۵ تا ۳ متر به کار نرود و هم‌چنین در محیط‌های عمومی که رفت و آمد زیاد است و یا لغزش محیط زیاد هست.

دیوار سبز با پوشش حصیری

این دیوارها از جنس فیبر الیافی یا حصیر است و حتی زمانی که به‌صورت چندلایه است بازهم نازک هست و به خاطر همین سه تا پنج سال بیشتر نمی‌توانند گیاهان را تحمل کنند. به‌خصوص زمانی که گیاهان رشد می‌کنند و سنگین‌تر می‌شوند و آب‌رسانی آن‌ها سخت‌تر می‌شود. از راهکارهایی که می‌توان طول عمر این سیستم را افزایش داد این است که قسمت‌های بزرگ حصیر را جدا کنیم و حصیر جدید جایگزین کنیم ولی این کار ممکن به سایر ریشه‌های گیاهان در قسمت‌های دیگر آسیب بزند و به خاطر این حساس بودن بیشتر در داخل ساختمان کاربرد دارند.

دیوار سبز با پوشش ساختاری

درواقع این سیستم هردو ویژگی دستگاه‌های حصیری و نرم را دارد و جز بهترین دستگاه‌ها است و می‌توان آن را در شکل و اندازه‌های مختلف داشت.

دکوراسیون داخلی و اجرای روف گاردن ویلای دوبلکس در سیسنگان

از مزیت‌هایی این مدل این است که ۱۰ تا ۱۵ سال طول عمر دارند و نمی‌شکنند؛ و ازآنجاکه این امکان وجود دارد برای ما تا میزان آبیاری و ph و EC گیاهان دیوار سبز را تنظیم کنیم به همین منظور نگهداری و جابه‌جایی آن برای ما راحت‌تر است.

این سیستم ساختاری بااینکه هزینه بالاتری دارد اما هزینه حفظ و نگهداری از آن کمتر است و قابلیت نصب در ارتفاع یا محیط‌های لرزشی و هم‌چنین بیرون ساختمان را دارد چون در مقابل باد مقاوم هستند.

بیشتر بخوانید : طراحی ویلا

استفاده از دیوار سبز در داخل منزل

ازآنجاکه این دیوارهای سبز ذرات هوا را فیلتر می‌کنند باعث تصفیه هوای داخلی منزل می‌شوند و دی‌اکسید موجود در هوا به اکسیژن تبدیل می‌کنند. گیاهان و میکروب‌های درون خاک, ترکیبات الی فرار را جذب کرده و آن‌ها را به مواد غذایی مناسب برای گیاهان تبدیل می‌نمایند.

 از دیگر مزایای این دیوار سبز در منزل، با تمیز و تصفیه کردن هوای منزل باعث افزایش سطح سلامت جسم و هم‌چنین روان می‌شود و جدا از آن نمای زیبایی را به منزل می‌دهد و همه ما میدانیم حضور داشتن گیاهان در منزل چقدر می‌تواند به کاهش اضطراب محیط کمک کند و همین کاهش استرس و اضطراب باعث حل شدن بسیاری از بیماری مثل قلبی و فشارخون و… و هم‌چنین تمرکز و کارکرد ما را در فعالیت‌ها بالا می‌برد و ازآنجاکه نگهداری از این دیوارهای سبز راحت‌تر است در مواقعی که در منزل حضور نداریم می‌تواند خیالمان بابت سلامت گیاهان راحت‌تر باشد

دیوار سبز یا دیوار گرین وال اتاق نشیمن
دیوار سبز یا دیوار گرین وال اتاق نشیمن پروه جهان شهر

تفاوت دیوار سبز با پیچک ها

دیوار سبز و پیچک‌ها هر دو به عنوان روش‌هایی برای باغبانی عمودی و فضای سبز در محیط‌های شهری استفاده می‌شوند، اما با توجه به ویژگی‌ها و عملکرد آن‌ها، تفاوت‌های قابل توجهی وجود دارد.

نکاتی در مورد تشک و ویژگی های آن

دیوار سبز یک سامانه باغبانی عمودی است که در طول دیوارها یا سازه‌های ساختمانی نصب می‌شود. این سامانه شامل یک ساختار حامل، مخزن آب، خاک و گیاهان است. در دیوار سبز، گیاهان در افقی قرار می‌گیرند و به طور معمول از نوع گیاهان چندساله و یا علف‌ها استفاده می‌شود. دیوار سبز علاوه بر فضای سبز، مزایایی همچون بهبود کیفیت هوا، عایق‌بندی صوتی و حفظ حیات وحش را داراست.

پیچک‌ها یا سیستم‌های روی پشت بام نیز برای باغبانی عمودی استفاده می‌شوند. در این سیستم، گیاهان به صورت عمودی روی سطوح عمودی از جمله دیوارها، پوسته‌ها یا سیاه‌بازی‌ها قرار می‌گیرند. پیچک‌ها معمولاً شامل ساختار حامل، مخزن آب و گیاهانی هستند که به وسیله منابع آب و غذا تغذیه می‌شوند. گیاهان استفاده شده در پیچک‌ها معمولاً گیاهان کوچکتر و خرده‌رو هستند که برای باغبانی روی سطوح عمودی مناسب هستند.

بنابراین، اصلی‌ترین تفاوت بین دیوار سبز و پیچک‌ها در نحوه نصب و استفاده از آن‌ها است. دیوار سبز معمولاً در طول دیوارها نصب می‌شود و گیاهان در خط افقی قرار می‌گیرند، در حالی که پیچک‌ها روی سطوح عمودی نصب می‌شوند و گیاهان به صورت عمودی رشد می‌کنند. همچنین، نوع گیاهان استفاده شده در دو روش نیز ممکن است متفاوت باشد.

گیاهان مناسب برای گرین وال

 

۱.گل اسکینتوس

اسکیناتوس در انواع مختلف با برگ های سبز، سفید و کرمی و با شکوفه قرمز می باشد. معروف ترین نوع اسکیناتوس رژلبی، مونالیزا نام برد.  این نوع گیاه به تعویض گلدان واکنش نشان نمی دهد اما بهترین فصل بهار و تابستان می باشد. هرس کردن این گیاه پس از گل دهی بسیار مهم است. زمانی که اسکیناتوس گل نداد یعنی نور کافی ندارد.

گل اسکینانتوس
گل اسکینانتوس

۲.گل سرخس شمشیری

تعرفه مشاوره آنلاین برای چیدمان و طراحی داخلی چقدر است؟

سرخس برگ شمشیری جزوء گیاهانی است که هوای فضا را تصویه و تمیز می کند و نگهداری از این گیاه بسیار اسان است. سرخس برگ شمشیری به شدت ازآبیاری به برگ هایش حساس می باشد. این گیاه به نور کم غیر مستقیم، آبیاری متوسط، رطوبت متعادل و خاک خنثی نیاز دارد.

سرخس شمشیری
سرخس شمشیری

۳.گل کروتن

کروتن با برگ های رنگارنگش شناخته می شود و جذابیت فوق العاده ای به فضا می دهد. اگر گرین وال شما از نور کم برخوردار است این گیاه مناسب نمی باشد، این گیاه آفتاب را دوست دارد. شرط نگهداری این گیاه ابیاری آن می باشد نباید خاک این گیاه غرق آب باشد و در تابستان نیاز است به برگ های این گیاه آب اسپری شود. 

گل کروتن
گل کروتن

۴.گیاه آگلونما

گیاه آگلونما یک گیاه بسیار تزیئنی است. این گیاه رشد کم ولی جذاب با برگ های بیضی بزرگ می باشد که نور کمی نیاز دارد و جزوء گیاهان تصویه هوا قرار کی گیرد.

بیشتر بخوانید : گیاهان آپارتمانی 

گل آگلونما
گل آگلونما

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *