خدمات شرکت رامسین

طراحی ویلا لاکچری مدل قدیمی

طراحی ویلا لاکچری مدل قدیمی

فهرست مطالب

در این رویکرد بازگشت به معماری گذشته خانه های ویلایی به سبک و سیاق قدیمی و سنتی مورد نظر واقع می شود. سبک قدیمی در طراحی ویلا به معنا و مفهوم طراحی قدیمی و از مد افتاده نمی باشد. بلکه در معنای بهره گیری از اصول طراحی قدیمی در بناهای خود و آفرینش خصوصیات آن در یک ویلای لاکچری است. اصول و مبانی که طی گذر قرن ها بنا بر فرهنگ و اقلیم خاص در هر منطقه ای ایجاد شده است. هر کشور و فرهنگ و آدابی حاوی معماری سنتی و قدیمی مخصوص به خود است. به گونه ای که طرح معماری آن، هویت بخش محوطه ها و ساختمان های سنتی می باشد. البته که ساخت و طراحی یک ویلا در بینابین طبیعت، در یک منطقه ییلاقی می تواند به حالت طراحی ویلا لاکچری مدل قدیمی صورت گیرد. تفاوت میان طراحی ویلای مدرن و قدیمی فراتر از خصوصیات بصری و ظاهری آن خواهد بود. چرا که خصوصیات اصلی شکل دهنده ویلاهای مدرن، بر مبنی هویت زدایی و بر جهانی بودن استوار است. حال آن که چهارچوب و محدوده ی ویلاهای قدیمی را؛ فرهنگ، سنت و تاریخ تشکیل می دهد. بنابراین می توانیم چنین بگوییم که طراحی ویلاهای قدیمی نیز بر مبنای سنت های معماری اصیل ایرانی خواهد بود.

 

چرا طراحی ویلا لاکچری مدل قدیمی در میان مردم محبوب است؟

محبوبیت و جایگاه طرح ویلای قدیمی در احیاء و بازسازی فرم های آشنا گذشتگان و القای حس نوستالژیک در فضای اطراف است. تمامی ما دارای خاطراتی از خانه های قدیمی و کهن در دل خود هستیم. البته که تمامی آن ها خاطراتی به یاد ماندنی و شیرین می باشند. با به خاطر آوردن این خاطرات و حضور در فضاهای شبیه به آن، حسی از گرما و صمیمیت جای و جای وجود ما را فرا می گیرد. بله، برخی از آن ها در بافت شهرها و برخی دیگر از آن ها در مناطق ییلاقی به عنوان خانه باغ های قدیمی جولان می دهند. تکرار فرم و شکل های قدیمی و سنتی در طراحی خانه های ویلایی موجب آفرینش محیط هایی بسی قدیمی و سنتی خواهد شد.

این محیط های سنتی منجر به حس و حال پیوند با گذشته گردیده و آرامش و آسایش را برای ساکنان آن به دنباله ی خود خواهد داشت. طبیعت همواره موقعیت و جایگاه حائز اهمیتی در معماری سنتی ایرانی به خود اختصاص داده است و ساخت و طراحی ویلای قدیمی در دامان طبیعت همخوانی و هماهنگی کاملی با ماهیت ویلا رقم خواهد زد. پس می توانیم چنین بگوییم که از جمله طراحی ویلا در مناطق ییلاقی کشور می تواند طراحی ویلا لاکچری مدل قدیمی باشد.

 

اصول مربوط به طراحی ویلای قدیمی؛

اصول و مبانی طراحی ویلای قدیمی در مناطق و فرهنگ های گوناگون شبیه به هم است و تفاوت ها منوط بر رویکرد های گوناگونی است که جهت حصول به این مبانی، انتخاب می گردد. به عبارتی اصول بیان شده در قسمت زیرین طراحی ویلای قدیمی را شکل می دهد؛

  • فرم و فضا سازی اخذ شده از بناهای قدیمی.
  • بهره گیری از مصالح بوم آورد و خاص و منحصر به فرد منطقه ساخت ویلا.
  • طراحی نمای داخلی و خارجی ویلا شبیه به خانه های قدیمی و سنتی.
  • طراحی با توجه به شرایط اقلیمی و سازگار با موقعیت آب و هوایی آن منطقه.
  • محوطه های رابط در غالب یک تراس، ایوان، بالکن برای برقراری ارتباط با طبیعت پیرامون.‌
  • استفاده از سطوح شفاف و شیشه خور عظیم و فضای داخلی روشن و بهره مند از دید های وسیع به پیرامون.

اصول مربوط به طراحی ویلای قدیمی؛

طراحی ویلا قدیمی ایرانی؛

طراحی ویلا قدیمی ایرانی از گرایش های پرطرفدار و محبوب طراحی ویلا و محوطه سازی قدیمی‌ در ایران به شمار می رود. به عبارتی در این نوع از سبک، کوشک های قدیم در باغ های ایرانی بازخلق می گردند.

 

برخی از مهم ترین ویژگی های ویلا قدیمی ایرانی؛

  • سادگی در طراحی. این در واقع از اصول معماری ایرانی محسوب می شود که هر فرمی حاوی جایگاه و عملکرد منطقی می باشد. به عبارتی نمای ویلا قدیمی ایرانی بر همین اساس، ساده تر از محیط داخلی شکل می گیرد. نهایتاً تزئینات در طراحی داخلی ویلا قدیمی موقعیت حائز اهمیت تری را دارد.
  • تقارن. طراحی نمای ویلای ایرانی با استناد به سنت معماری گذشته حاوی تقارن می باشد. در واقع این تقارن حسی از پایداری، دوام و ماندگاری و آسایش را در نمای ویلا رقم می زند. در نمای اصلی ویلا، اغلب ورودی اصلی در محور تقارن واقع می شود. مابقی اجزای تشکیل دهنده همانند؛ باز شوها، ستون ها و الحاقات نما به حالت قرینه در دو سوی آن اجراء می گردد.
  • ایوان ستون دار. طراحی تراس ویلا باید به حالتی سرپوشیده صورت گیرد. البته که آن نیز دارای ستون هم خواهد بود. این ستون ها می توانند به صورت سازه ای و یا معماری باشند. آیا می دانید ایوان چیست؟ ایوان در واقع فضای نیمه محصور زیبا و چَشم نوازی است که برای نشستن های بیرونی در جوار طبیعت طراحی می شود.
  • حیاط مرکزی ویلا‌. در طراحی ویلای لاکچری و گسترده که محوطه بسیاری در دسترس خود دارد، طرح حیاط مرکزی می تواند بسیار جذاب باشد. حیاط مرکزی می تواند با توجه به شرایط اقلیمی موجود در آن منطقه به صورت های متفاوتی ساخته شود.

برخی از مهم ترین ویژگی های ویلا قدیمی ایرانی؛

طراحی پلان ویلای قدیمی؛

طراحی پلان ویلای قدیمی به حالت هندسی و منظم انجام می شود. طراحی بناهای داخلی ویلای قدیمی، با خط و خطوطی هندسی و راست گوشه و تا به حدی شبیه به ویلای کلاسیک است. نقشه یک خانه باغ قدیمی می تواند تحت عنوان منبع الهامی برای طراحی پلان ویلای سنتی در نظر انگاشته شود.

البته در این بینابین مرز بندی میان فضاهای خصوصی و عمومی هم از میزان اهمیت به سزایی برخوردار است. گرچه که آن نیز می تواند به حالت یکسره و باز طراحی شود. ولی بهتر است در ویلاهای سنتی حفظ حریم خصوصی براساس فرهنگ ایرانی در الویت طراحی ویلا لاکچری مدل قدیمی در نظر گرفته شود.

دوستان عزیز امیدواریم که ما توانسته باشیم اطلاعات مورد نیاز شما را در ارتباط با طراحی ویلا لاکچری مدل قدیمی در اختیارتان قرار بدهیم. بهتر است خاطر نشان شویم که شما عزیزان می توانید در صورت وجود سؤالات بیشتر در این زمینه با کارشناسان ما در رامسین تماس حاصل فرمایید.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *