تحلیل و بررسی معماری و مبلمان شهری

دکوراسیون رامسین: مباحث مختلفی در حیطه معماری و مبلمان شهری وجود دارد و در این میان هر یک از پژوهشگران این حوزه از نگاه و تخصص خود به این موضوع پرداخته اند.

در میان اغلب موضوعات در ارتباط با معماری و مبلمان شهری، گروهی انتخاب و تفسیر شده اند که در حیطه طراحی صنعتی بنا بر تعریف آن جای دارند. این تقسیم بندی براساس نظریات و پژوهش های مختلف انجام گرفته است که در ادامه به بخشی از آن خواهم پرداخت.
در میان آنچه گفته می شود به غیر از اطلاعات مشخص و متعارفی که در نزد طراحان بدیهیات و اصول شمرده می شود. مابقی حاصل تجارب شخصی، مصاحبه و گفتگو با متخصصان و معماران متعدد است.

به همین دلیل ذکر ماخذ مورد استفاده به ویژه در این فصل، بسیار مورد توجه بوده است. همچنین هر زیر مجموعه در کنار نوشتار خود با نمونه های تصویری متنوع و مرتبط، همراه گشته است. تا درک موضوع نزد خوانندگان و استفاده کنندگان از این پژوهش کامل تر صورت پذیرد.
این چراغ ها در القای حس سمبولیک خود به خوبی موفق بودند اما عملکردشان زیر سوال بود. عده‌ای در صدد ترویج این عقیده میان آرای عمومی بودند که محیط زیست شهری، چیزی است که احترام گذاردن به آن لازم است.
از این قبیل آثار در عصر ویکتوریا زیاد به چشم می خورد.


به طور معمول و عرف آن زمان، تقلید مهندسان و طراحان از سبک معماری گذشته برای طرح های مبلمان خود بود. الهام از ستونهای قاشقی تراش یونان و روم باستان در میان طرح های شیر آتش نشانی، پایه صندوق پست، تیر چراغ برق و از این قبیل بسیار عادی به نظر می‌رسد. علت این امر مقبولیت و رضایت سبک های گذشته در بین عموم بود که خطر پذیری یک طرح نو را کمتر می کرد.
بعد از اختراع تلفن در سال ۱۸۷۶ به تدریج نیاز به تماسهای عمومی میان مردم افزایش یافت. این وسیله به همراه خود شماری از مشکلات را هم به وجود آورد. پیچیده ترین این مسائل تلفن عمومی سکه ای بود که باید مکانیزمی برای آن ابداع می شد، مکانیزمی ساده مطمئن و کارآمد که در برابر سارقان نیز تاب مقاومت داشته باشد.

همچنین مساله دیگری مطرح بود: اتاقک های مخصوص تلفن هایی که به طور مستقل در اماکن عمومی نسب می شدند و دیگر نمی توانستند داخل یک ساختمان باشند .

در دهه ۲۰ در انگلستان طرح های در این زمینه ارائه شد که تا سال ۱۹۳۵ تکامل یافت و تا به امروز به شکل تقریبا استانداردباقی مانده است.
بروز و ظهور طراحان قرن بیستمی از گوشه و کنار دنیا این شاخه از گرایشهای طراحی هم بسیار گسترده و متنوع شد .نو آوری در موارد فرایند های تولید و فناوری، طرح های کامل تر و جامع تری را سبب گشت. مفاهیمی همچون یک پارچگی، هماهنگی، هویت و دوام در سر لوحه کار طراحی برای مجموعه اجزای مبلمان شهر قرار گرفت .

در آغاز قرن بیست ویکم آنچه که بیش از هر چیز مورد توجه قرار دارد، مسائل جهانی زیست محیطی است.

با این حال می توان چنین از آینده پیش بینی کرد که طراحی و معماری در آینده ای نه چندان دور در صدد عرضه محصولاتی خواهد بود که با محیط زیست سازگار هستند. در این میان مبلمان شهری نیز از این قاعده مستثنی نیست و قطعا تحت تاثیر نظم نوین دنیا قرار خواهد گرفت.

ابداع خانواده قابل توسعه از مبلمان شهری که اتصالات مشابه و پایه نگهدارنده مشترک داشته باشد، هدف سیستم های مبلمان یک پارچه است . ویژگی چنین سیستمی ضمن ایجاد هماهنگی در اجزای شهر موجب کاهش مصرف مواد ,تقلیل هزینه های ساخت و کاهش ابعاد می شود .
تعریف پایه یا ستونی واحد که مورد استفاده روشنایی و اسامی خیابان، علایم و زباله دان و غیره باشد می تواند از تکثیر جزئیات اضافی بسیار در خیابان بکاهد .

در حالی که هم اکنون هر سازمانی برای خودپایه ای تعبیه می کند و فقط از قسمت محدودی از آن بهره می جوید. ضمن آنکه اتصالات نگهدارنده خاص خود و دهها ماده و رنگ ناهمگون دیگر را نیز به آن اضافه می کند . یکپارچه ‌گرایی و اشتراک مداری در چنین مواردی نه تنها موجب هماهنگی بصری می شود بلکه به هویت منطقه ای و شهری هم کمک می کند .
نکته ظریف در این میان وجه تمایز سیستم های یک پارچه با سیستم های چند منظوره است. در یک سیستم چند منظوره ، محصول از ابتدا به این قصد طراحی می شود و احتمال دگرگونی در سیما و پیکره آن زیاد است. اما در مبلمان یک پارچه لزوماً چنین هدفی دنبال نمی شود . بلکه اجزا و عناصر مورد نظر در صورت تطابق و حفظ پیوستگی ظاهری با عنصر ثابتی یک پارچه می شود .

مطالب مرتبط